Sophia stond als zzp'er ineens in de rechtszaal
“Ik ben hier enorm van geschrokken.”
Je bent een beginnend zelfstandig ondernemer en zit vol met energie. Een klant vraagt je om een ‘moodboard’ te maken voor een nieuwe tuin en je gaat enthousiast op zoek naar inspiratie.
Nadat je het moodboard hebt gemaakt, deel je deze op de Instagram van je bedrijf. Drie dagen later krijg je een mailtje dat er een aanklacht klaarligt tenzij je per direct €2500,- betaalt. Je hebt de foto van iemand anders (een minuscule versie) gebruikt zonder toestemming.
Dit maakte beginnend ondernemer Sophia mee.
Een ander pad
“Ik heb na enkele jaren als bankier besloten dat ik het roer compleet om wilde gooien en meer met mijn creativiteit aan de slag wilde. Enkele cursussen en een opleiding later, kon ik eindelijk aan de slag als tuinontwerper met mijn bedrijfje.”
Het ging Sophia voor de wind, en de opdrachten kwamen in rap tempo binnen. Ze besloot om social media te gebruiken om haar netwerk verder uit te breiden.
“Ik vond het onwijs leuk om mijn creaties op Instagram te tonen en enthousiaste reacties te krijgen over mijn ontwerpen. Ik deelde veel foto’s van mijn verschillende ideeën en gebruikte in mijn moodboards soms ook foto’s van verschillende pagina’s, zonder de precieze oorsprong te weten.”
Niet handig
"Een fotograaf zag zijn eigen foto voorbijkomen in één van de moodboards op mijn Instagram en stuurde meteen een zeer agressieve brief. Ik had twee opties, direct betalen voor het gebruik van de foto, of er zou geprocedeerd worden. Ik probeerde de fotograaf duidelijk te maken dat ik geen kwaad in de zin had, en de foto direct zou verwijderen, maar hij bleef bij zijn eis.”
"Ik snapte ook gewoon dat ik hiervoor had moeten betalen"
“In eerste instantie ben ik vooral heel erg geschrokken. Toen heb ik er met mijn partner over gepraat. Vooral de agressieve toon van de aanklager vond ik heel vervelend omdat ik me echt van geen kwaad bewust was en de foto meteen heb verwijderd. Ik snapte ook gewoon dat ik hiervoor had moeten betalen, en heb aangeboden om €1000,- vergoeding te betalen.”
De fotograaf heeft het precieze aantal uren dat de foto op Instagram stond opgezocht en op basis daarvan bepaald dat er €2500,- betaald moest worden.
Een dure fout
“Het voelde echt alsof de fotograaf dit niet voor het eerst deed. Na overleg, besloten we een advocaat in de arm te nemen om de mogelijkheden te bespreken.”
Uiteindelijk heeft Sophia een veel kleiner bedrag moeten betalen als vergoeding, maar met de daarbij komende kosten van een advocaat, is het bepaald niet goedkoop geweest.
“Ik had beter uit moeten kijken, uiteindelijk heb ik natuurlijk gewoon een fout gemaakt. Ik heb veel over dit onderwerp geleerd. Er zijn letterlijk bedrijven die de hele dag Instagram afzoeken voor fotografen om dit soort aanklachten in te kunnen dienen, dat is best wel eng als je erover nadenkt. Een rechtsbijstandsverzekering was achteraf fantastisch geweest.”
Een belangrijke les
Sophia is ondertussen goed verzekerd en zal zich niet nog een keer aan dezelfde steen stoten: “Voor mij als kleine ondernemer is dit zeker een hele goede les geweest. Je denkt geen rechtsbijstandverzekering nodig te hebben, totdat je in deze situatie terecht komt. Voor de foto's huur ik tegenwoordig een vriendinnetje in. Dat is veel gezelliger en een stuk goedkoper!”
Ook interessant
Belangrijk nieuws, handige tips en interessante inzichten.
Wat als een machine die belangrijk is voor uw bedrijf, plotseling uitvalt?
Voor veel bedrijven heeft dit scenario grote gevolgen. We delen 3 handige tips met u om dit te voorkomen.
Een phishing mail herkennen: zo doet u dat
Hoe kunt u een phishing mail herkennen? Wij zetten een aantal tips op een rij.