Stijgende premielast van kinderopvang: wat kunt u doen?

De premielast voor kinderopvang is in de afgelopen tijd aanzienlijk gestegen. De schadelast stijgt in vijf jaar tijd van €80.000 in 2018 naar €551.000 in 2023. Dat is een stijging van maar liefst 690%. Daarbij is de waarde van de gemiddelde schadeclaim verdrievoudigd. 

Maar wat heeft deze stijging veroorzaakt? Hoe reageren verzekeraars op deze ontwikkeling? En welke stappen kunt u zelf ondernemen? Als sectorspecialist in de kinderopvang leggen wij u de oorzaken van de stijgende premielast uit en wat u kunt doen om een stijging van de premiekosten te beperken.    

Meer en hogere claims 

De reden van de stijgende premielast ligt onder meer in het aantal claims dat flink is toegenomen. Daarnaast zijn de claimbedragen aanmerkelijk hoger. Er zijn verschillende redenen voor de toename in het aantal claims.   

De zorgverzekeraar 

Een oorzaak  is een stijging van het verhalen van medische kosten door de zorgverzekeraar bij werkgevers in de kinderopvang. Dit heet regres. De zorgverzekeraar verhaalt de ingediende kosten om de kosten van de zorg beheersbaarder te houden.  

Wat ook meespeelt is dat ouders van kinderen vandaag de dag minder goed verzekerd zijn. Daardoor belanden meer medische claims bij de verzekeraar van de kinderopvang. De wet affectieschade bepaalt dat als een kind blijvend schade oploopt, de ouders een uitkering ontvangen. Ook voor deze kosten wordt de kinderopvang aansprakelijk gesteld. 

Tot slot blijkt de behandeltijd van claims langer te zijn. De definitieve schadeafwikkeling gebeurt pas op 18-jarige leeftijd. Als een jong kind letselschade heeft, duurt het lang voor die definitief afgerond kan worden. Een schade blijft daardoor veel langer in behandeling, wat invloed heeft op de premie.  

Tekort aan personeel  

We zien een tekort van personeel in kinderopvang. 30% van alle kinderopvang locaties is op zoek naar medewerkers. In totaal worden er zo’n 7000 mensen gezocht. Vaak worden de plekken opgevuld met stagiairs, die uiteraard minder ervaren zijn in het toezicht houden op kinderen.  

Het ligt voor de hand dat met minder (ervaren) juffen en meesters de kans op ongelukken stijgt. De groepen zijn simpelweg te groot om ieder kind in de gaten te houden.  

Veranderende claimcultuur  

Ook aan de kant van de ouders zijn er ontwikkelingen. De claimcultuur is veranderd. Meer ouders komen verhaal halen als er iets met hun kind gebeurt. Er zijn meer kleine schades. Een trend is ook dat het personeel meer claims indient dan voorheen. 

Verantwoordelijkheid versus aansprakelijkheid 

Medewerkers in de kinderopvang voelen de druk van de ouders. Bij een claim doet het personeel soms toezeggingen die door de dekking vanuit de polis niet waargemaakt kunnen worden. Zo ontstaan er verwachtingen bij de eisende partij. Hier gaat het in feite om het verschil tussen je verantwoordelijk voelen en aansprakelijk zijn.   

Het is goed om bij elke schademelding nauwkeurig te kijken of het om een verantwoordelijkheid van de kinderopvang gaat waar niet goed aan is voldaan, of dat het daadwerkelijk om een aansprakelijkheid gaat die door de verzekering is gedekt. 

Maar het allerbeste is natuurlijk preventie. Zorg dat alles intern op orde is, van de risicoanalyse tot een protocol voor wanneer je aansprakelijk wordt gesteld. Heeft u hierbij hulp nodig? Neem contact op met uw adviseur.  

Dekkingen worden minder  

Door het stijgende aantal claims, is de verhouding tussen premie en dekking scheefgegroeid. In de markt zien we dat sommige verzekeraars hun dekking beperken of zich zelfs helemaal terugtrekken uit verzekeringen voor de kinderopvang. Het is daarom raadzaam om behalve naar de premielast ook te kijken naar de dekkingsgraad en controleer of u gedekt bent voor wat voor u van belang is.   

Ongewenste verrassingen voorkomen 

Aon vindt een goede dekking belangrijk. Daarom blijven wij verzekeringen voor de kinderopvang aanbieden. Wij bieden een complete dekking, geschikt voor u als kinderopvang. Denk bijvoorbeeld ook aan stagairs en bepaalde andere activiteiten die meeverzekerd zijn.. Zo bent u verzekerd voor wat voor u van belang is. 

Claims vastleggen helpt 

Door vastlegging van de situatie vanuit het perspectief van de kinderopvang kunnen wij beter beoordelen of u aansprakelijk bent. Twijfelt u over de situatie, neem even contact op met uw adviseur. Ook als een claim later volgt, kunt u door deze vastlegging makkelijk terugvinden of u aansprakelijk bent of niet. 

 

Beter geïnformeerd, beter geadviseerd

Aon is uw specialist op het gebied van verzekeringen. Door u goed te informeren en adviseren over de complexe wereld van ondernemen, risico’s en verzekeren, neemt u betere beslissingen en verkleint u de kans op (onterechte) claims. Professionals in de kinderopvang doen er daarom goed aan om te overleggen met hun adviseur gespecialiseerd in kinderopvang voor een oplossing op maat. 

Ook interessant

Belangrijk nieuws, handige tips en interessante inzichten.

Zware machine aan het werk

De 7 meest gestelde vragen over een SCIOS Scope 10-keuring

Uw verzekeraar kan u vragen om een SCIOS Scope 10-keuring bij het afsluiten van een verzekering. Wat houdt een SCIOS Scope 10-keuring in? Waarom heeft u het nodig en is het verplicht?

Elektrakeuringen

Alles wat u moet weten over elektrakeuringen

Met een SCIOS gecertificeerde inspectie kunt u aantonen dat uw elektrische installatie veilig is. Door periodiek te inspecteren worden problemen bijtijds zichtbaar. Maar hoe werkt een SCIOS Scope keuring? Welke heeft u nodig? En is verplicht?

Brandstichting

Brand door brandstichting: 10 tips die schade voorkomen

Brandstichting door afvalcontainers in brand te steken of per ongeluk door ongelukkige omstandigheden: het veroorzaakt onnodige schade. Cijfers van de brandweer laten zien dat 6 op de 10 buitenbranden ontstaat door brandstichting. 

Brand door elektra

Brand door elektra: hoe kunt u als bedrijf kortsluiting voorkomen?

Ongeveer 25 procent van de bedrijfsbranden ontstaat door elektra. Het gaat bijvoorbeeld om kortsluiting en overbelasting van bedrading. Wat kunt u daar als bedrijf tegen doen? En aan welke voorwaarden moet u voldoen om een verzekering af te sluiten die dekking biedt als het toch misgaat?

Brand door elektra

Brand door menselijk handelen: wat kunt u er als bedrijf tegen doen?

Menselijk handelen blijkt de belangrijkste oorzaak van brand binnen het mkb. Wat kunt u daar als bedrijf tegen doen? Hoe voorkomt u dat medewerkers brandbare materialen niet goed opruimen? En wat kunt u doen tegen medewerkers die brandende sigaretten in een afvalbak gooien?

Brandende kaarsen die omvallen

Is uw bedrijf goed verzekerd bij brand? Hier moet u opletten

“Niet iedere ondernemer leest de clausules bij een verzekering even aandachtig. Dat is riskant. Als na een brand ontdekt wordt dat je verplichte preventiemaatregelen niet kan aantonen, dan heb je mogelijk een probleem". 

Account Executive Henri Damen legt uit waar u op moet letten om goed verzekerd te zijn tegen brand. 

pagina 1 van 0