Ervaringen van een praktijkhouder: “Vooral het contact met de adviseur hebben wij vanaf het begin als erg prettig ervaren”

We spraken met Sanne de Jong, huisarts in Utrecht. We hebben haar gevraagd naar haar keuzes en ervaringen in de afgelopen jaren, als (startende) huisarts.

Waarom heeft u voor het huisartsenvak gekozen en waarom bent u als zelfstandig huisarts gaan werken?

Op de opleiding wist ik al dat ik huisarts wilde worden, want ik vind de verscheidenheid van dit vak heel mooi. Toch heb ik eerst ruim twee jaar op verschillende afdelingen in het ziekenhuis gewerkt, om daar ervaring op te doen. Daarna kon ik met zekerheid zeggen dat de eerste lijn toch veel beter bij mij past en heb ik voor het huisartsenvak gekozen.

Ik ben als zelfstandige gaan werken, omdat je dan meer vrijheid en flexibiliteit hebt dan wanneer je in loondienst werkt. Dat past bij mij. En financieel is het ook aantrekkelijker.

 

U heeft sinds kort een eigen praktijk, daarvoor heeft u als waarnemer gewerkt. Welke verschillen tussen die twee werkwijzen zijn u tot nu toe opgevallen?

Ik merk dat je bij het opzetten van een praktijk met veel dingen bezig bent, waar je als waarnemer niet of veel minder over hoeft na te denken. Zoals administratieve zaken en ook zaken als personeel en ICT. Ook denk je meer na over de toekomst, waar je met je praktijk heen wilt. Dat hoeft als waarnemer niet.

Als praktijkhouder kun je meer je eigen richting bepalen. Dat is ook wel de reden waarom ik hiervoor gekozen heb.

 

Is er veel veranderd sinds u als huisarts bent begonnen?

In de afgelopen zes jaar is het me opgevallen dat patiënten steeds meer uitgaan van een 24-uurs economie, maar ook van een zeven-dagen-in-de-week-economie.

Dat betekent ook dat er qua servicegerichtheid meer verwacht wordt dan de beschikbaarheid tussen 8 en 17 uur. Dat merk je met name op de huisartsenpost. Mensen komen daar niet meer alleen voor spoedeisende zaken, maar vaak ook omdat het moment hen beter uitkomt.

 

Hoe gaat u als praktijkhouder om met de veranderende rol van de zorg?

Als huisartsenpraktijk hebben we een dag in de week een avondspreekuur en we bieden een keer per week vroege afspraken aan, tussen 7 en 8 uur.

Daarnaast denk ik dat er met name online nog meer mogelijk is dan we nu doen. Daar proberen we ook in te moderniseren. Bijvoorbeeld dat mensen via een e-consult hun vragen kunnen stellen. Natuurlijk kun je daar niet alles mee ondervangen, maar kleine of doelgerichte vragen wel.

Wij hebben een praktijk die heel veel telefonische consulten heeft, waarvan ik inschat dat de helft ook via e-mail zou kunnen. Niet iedere doelgroep is daar geschikt voor, maar wij werken in een redelijk jonge en hoogopgeleide wijk. Daar wonen mensen die over het algemeen zulke mogelijkheden omarmen.

 

Welke bedreigingen of onzekerheden komt u tegen in uw beroep? Hoe gaat u hiermee om?

De nieuwe privacywetgeving vind ik ingewikkeld. Ik ben het er overigens wel mee eens. Het is goed dat de dossiers straks helemaal inzichtelijk moeten zijn. Tegelijkertijd geeft het ook nieuwe uitdagingen. Soms schrijf je namelijk je bevindingen op, als mogelijke denkrichting bij klachten, of als geheugensteun voor een volgende afspraak.

Dat zijn niet altijd feiten en daarom is deze informatie niet altijd relevant voor de patiënt. Voor collega’s of bijvoorbeeld een specialist daarentegen wel. We moeten dan toch een manier vinden om die informatie met elkaar te blijven delen. Want uiteindelijk wil je in je dossier voor patiënten natuurlijk alleen waarheden hebben staan.

 

U bent nu een ondernemer. Hoe heeft u de overgang ervaren?

Wij hebben eerst de financiering voor de goodwill en alle verzekeringen moeten regelen, daar zijn we wel even mee bezig geweest. Waar je goed over moet nadenken, is hoe je bijvoorbeeld de risico’s van ziekteverzuim voor je personeel wilt afdekken en dat soort zaken.

Daarnaast moet je kijken naar het pand en de inventaris, of je daar iets mee wilt. En je denkt na over bijzondere kosten, of je die wilt afdekken voor als er echt een calamiteit plaatsvindt.

Tenslotte moet je niet vergeten je eigen rechtsbijstand en beroepsaansprakelijkheid te verzekeren. Dat is allemaal vrij logisch.

Minder vanzelfsprekend is het hoe je alles moet aanvliegen, waar je op moet letten en wat voor jou verstandige keuzes zijn. Ik vond het prettig om dat samen met de adviseur van Aon door te nemen en een goed advies te krijgen.

 

Waarom heeft u voor Aon gekozen?

We hebben destijds offertes opgevraagd bij twee partijen, die hebben we naast elkaar gelegd. Een van mijn collega’s en ikzelf hadden onze verzekeringen al bij Aon lopen. Vooral het contact met de adviseur hebben wij vanaf het begin als erg prettig ervaren. Het is laagdrempelig en hij spreekt duidelijke taal, waardoor je precies weet waar je aan toe bent.

De bereikbaarheid is prettig; je hebt meteen contact met de persoon die je kan helpen, je wordt niet eerst nog tien keer doorverbonden. Dat heeft een grote rol gespeeld. Daarnaast was de andere partij ook duurder op een aantal vlakken.

Alles bij elkaar opgeteld, maakte het de keuze voor Aon niet moeilijk. Sommigen van ons zijn misschien geboren ondernemers, maar we zijn er niet voor opgeleid en het is niet de kern van ons vak. Dan is het fijn als je aan de hand wordt genomen en weet dat het goed geregeld is allemaal.

Niet het gevoel hebben dat je de hoofdprijs betaalt, maar wel een goed advies, zodat je niet zelf op iedere punt of komma hoeft te letten. Die combinatie maakt jullie gewoon een goede partij.

Dossier: Gezond starten

U bent huisarts in opleiding, of staat op het punt te starten als waarnemend huisarts of in uw eigen praktijk. Waar u ook bent in uw carrière, de experts van Aon staan u bij. Ontdek ons Gezond Starten programma of lees meer over de risico’s waar u mee te maken kunt krijgen.

Dossiers gezondstarten

Ook interessant

Belangrijk nieuws, handige tips en interessante inzichten.

verzuim

Top 5 gevaren voor uw bedrijf: ziekteverzuim

Uitval van personeel zorgt in veel gevallen voor problemen. Daarom is het belangrijk om ziekteverzuim zo goed mogelijk te voorkomen. Maar hoe doet u dat?

Man loopt trap af op kantoor

"Een AOV hoeft helemaal niet duur te zijn"

Nancy heeft als zzp’er niet getwijfeld om een AOV af te sluiten. Zij deelt haar ervaringen.

De Ondernemer

Grip op uw onderneming: Quickscan

Sluit uw manier van leidinggeven voldoende aan bij uw organisatie? Doe de quickscan.