Brand in Oss: “De rookwolken vlogen voorbij, daar schrik je van.”
Begin mei verwoestte een brand in Oss een distributiecentrum. De schade trof niet alleen het bedrijf zelf, maar had ook grote gevolgen voor de omgeving. Accountmanager Jordy Brunenberg zag de brand en de gevolgen ervan van dichtbij. “De rookwolken vlogen voorbij, daar schrik je van. De volgende dag heb ik direct een klant bezocht die op hetzelfde industrieterrein gevestigd is.”
De brand ontstond in een koelcel van het distributiecentrum voor vlees en groenten. De brandweer had moeite met blussen. De temperatuur lag ver onder het vriespunt. Brandslangen bevroren en een ijslaag van bluswater maakte de vloer spekglad. Het kostte de brandweer meer dan 24 uur om de brand onder controle te krijgen.
De gevolgen van brand gaan verder dan alleen brandschade
Het distributiecentrum, een familiebedrijf dat net was overgedragen aan de volgende generatie, werd volledig verwoest. Ook omliggende bedrijven - zelfs bedrijven in de wijde omgeving – liepen schade op. Schade van een brand omvat meer dan de gevolgen van rook, roet- en water. Om te beginnen valt het getroffen bedrijf stil tot de schade hersteld is. Bij een brand als die in Oss, waar een pand volledig verloren gaat, kost dat veel tijd en gaat dat om grote bedragen.Buren van het getroffen bedrijf kunnen eveneens schade ondervinden omdat ze tijdelijk stilvallen door de brand. De voorraad kan bijvoorbeeld door rook onverkoopbaar zijn, wat leveringen vertraagt. Een groter risico is helemaal stilvallen. Als het eigen pand hersteld moet worden (of door opruimwerkzaamheden onbereikbaar is) dan heeft dat gevolgen voor de bedrijfscontinuïteit.
Brandschade treft bedrijven tot in de wijde omgeving
Vaak wordt onderschat hoe ver de impact van brandschade zich kan uitstrekken. Rookwolken verspreiden onder meer puin en deeltjes van verbrande zonnepanelen in de wijde omgeving. Die strijken neer en vervuilen tot kilometers verderop weilanden. Dezelfde glasdeeltjes vielen ook op auto’s van een autobedrijf naast het distributiecentrum. Dit bedrijf is klant van Aon en belde direct Jordy om hulp te vragen.
Jordy: “Bij brand op een dak met zonnepanelen komen glasdeeltjes vrij. Die waren onder meer op de auto’s van dit bedrijf terecht gekomen. Dat los je met een borstel en een doekje niet op. Om de auto’s krasvrij schoon te maken, heb je een professioneel schoonmaakbedrijf nodig. De kosten voor die schoonmaakactie worden geschat op ongeveer 11.000 euro.”
Lees ook: Brand bij zonnepanelen: wie betaalt de opruimingskosten bij milieuschade?
Wie betaalt de gevolgschade van een brand?
Zorg dat u op uw verzekering kunt terugvallenJordy: “De kosten lopen snel op. Alleen al het schoonmaken van een gevel kost tienduizenden euro’s. Als je zelf de juiste verzekeringen hebt, kun je in eerste instantie op jouw verzekeraar terugvallen. Gok daarom nooit op de verzekering van je buurman, maar regel het zelf. Je hoeft je schadeherstel dan niet uit eigen vermogen te financieren, maar kunt bellen en de reparatie zonder zorgen in gang zetten. De verzekeraar bekijkt achteraf wie er precies voor de schade aansprakelijk is.”
Natuurlijk schrikt iedereen van een calamiteit van deze omvang. Gelijktijdig laat het zien hoe belangrijk goede verzekeringen zijn. De meeste ondernemers weten dat ze verzekeringen voor eigendommen, inventaris en het bedrijfspand nodig hebben. Andere risico’s zoals bedrijfsschade, cyberschade en milieuschade worden vaak over het hoofd gezien. Vooral bedrijfsschadesverzekering is heel belangrijk. Die dekt de financiële schade door stilvallen af. Na afsluiten moeten verzekeringen met enige regelmaat aangepast worden om onderverzekering te voorkomen.
Een goede verzekering is maatwerk
Aon helpt bedrijven bij het afsluiten van verzekeringen. Een goede verzekering is maatwerk. Voor ze advies geven, komen adviseurs van Aon daarom altijd bij klanten op bezoek. Jordy: “Ik wil je eerst leren kennen en je bedrijf van binnen zien. Dan kan ik verzekeringen aanbevelen die aansluiten bij wat je wilt verzekeren en wat je kan verzekeren. Daarna houden we contact. Verandert er iets in de bedrijfsvoering, dan kijken we samen of er aanpassingen van de verzekeringen nodig zijn.”
Een goed verzekeringspakket vraagt om maatwerk. Dat maakt het vak van een adviseur mooi. Jordy: “Het is prachtig om bij allerlei verschillende bedrijven te komen en ondernemers vol passie te horen praten over wat ze doen. Als je samen rond de tafel zit, en een goed gesprek over de risico’s hebt, ontdek je wat er nodig is. Je kijkt dan naar ondernemersrisico’s: wat kun je zelf dragen en wat kan maar beter volledig gedekt worden? Ik ga je niet vertellen wat je moet afsluiten, we kijken samen naar de toekomst en maken dan afwegingen.”
Persoonlijk contact en betrokkenheid helpen
Doet zich een calamiteit zoals de brand in Oss zich voor? Dan komt het persoonlijke contact en de betrokkenheid goed van pas. Jordy: “Zeker bij dit soort schades wil je op iemand terug kunnen vallen. Ik heb op de maandagochtend na de brand gelijk mijn klant bezocht om te vragen hoe het ging. Een brand bij de buren is al erg genoeg. Heb je ook nog schade? Dan is het belangrijk dat je terug kan vallen op iemand die met verstand van zaken. Daar zijn wij voor.”
Benieuwd wat Aon voor u kan betekenen? Neem contact op.
Ook interessant
Belangrijk nieuws, handige tips en interessante inzichten.
Duurzame mobiliteit: dit moet u weten om medewerkers mee te krijgen
Duurzame mobiliteit verbetert de bereikbaarheid, verhoogt u de productiviteit, toont u goed werkgeverschap en verkleint u de CO2-voetafdruk. Maar, hoe krijgt u medewerkers mee in zo’n ambitieuze missie? We delen praktische manieren om ermee aan de slag te gaan én de beste methode om medewerkers hierin mee te krijgen.
Heeft u een milieuschadeverzekering nodig?
Wie betaalt de schade als het asbestdak van uw loods waait of de zonnepanelen op uw klimaatneutrale kantoorpand in vlammen opgaan? Milieuschade heeft een impact op u, uw onderneming en uw omgeving. Wij overwegen bij ieder advies een Milieuschadeverzekering. Benieuwd waarom? Lees verder.
Zakelijke brandverzekering: 4 belangrijke bepalingen op een rij
Op brandverzekeringen worden regelmatig bepalingen (clausules) en polisvoorwaarden aangepast. Deze aanpassingen kunnen een groot effect hebben op de afwikkeling van een schade. Risico- en verzekeringsadviseur John Bastiaansen vertelt u meer over deze bepalingen.